top of page

Om rasa Teater

rasa Teater er et teaterkompani som leter etter en balanse i det å være tilgjengelig og utfordrende. Vi retter oss mot et ungt publikum, og har et spesielt fokus på publikums opplevelse. 

​

Mottoet er Reager. Reflekter. Returner. Med det ønsker vi å skape en opplevelse som egger til refleksjon, og som igjen gjør at man får lyst til å se mer. 

 

rasa henter navnet sitt fra den sanskrite teaterteksten natyasastraen. Uttrykket kan oversettes med smak – selve den sensoriske opplevelsen – der noe gis fra scenen, som publikum så smaker på. Det krever at både aktører og publikum lener seg inn i materialet, og at man sammen skaper opplevelsen. 

Vi har valgt en føniks som kjennetegn for rasa Teater. Føniksfuglen dør og står opp igjen fra sin egen aske, med nytt liv og ny energi. Teater handler om transformasjon, og kanskje kan det vi presenterer også invitere til nytt liv og ny energi. 

 

rasa Teater ble stiftet i 2023 som en forening. Teateret driftes av en daglig leder, og kvalitetsikres av et styre. Utover dette er teatrets medlemmer med på å bestemme utviklingen til kompaniet.

Rasa_Macbeth-49.jpg

Mer om rasa Teater

I noen år har vi observert at mye moderne teater er tilpasset et allerede etablert teaterpublikum og at mange institusjoner gjør en for dårlig jobb på å hanke inn nye publikummere – da hovedsakelig de unge, som i framtiden skal holde teatret i live. Mistanken er at både form og innhold ofte har en så høy terskel at selv de som er interesserte ikke vil tørre å forsere den. Hvis det mest tilgjengelige tilbudet for de interesserte er kommersielle titler, vil samtidsteater på sikt bli så smalt i folks øyne at ingen vil oppsøke det (satt på spissen, såklart…) Vi har et ønske om å lage teater i samtiden, for det unge publikummet i samtiden. Teater som er tilgjengelig og samtidig utfordrer, og som hele tiden stiller spørsmålet «hva treffer folk i dag?». Ved å jobbe på denne måten håper vi å etablere oss som et kompani der en nysgjerrighet for teater kan blomstre til en levende interesse. Kanskje kan vi være med på å bygge et varig engasjement for teater hos yngre generasjoner. Det finnes mange kompanier som spesialiserer seg på den yngste målgruppen, men få av oss som bevisst fokuserer på spennet fra ungdom til etablert. Vi ønsker å lage teater for denne gjengen. Teater som treffer, fenger og drar ungdommer, studenter og andre unge voksne inn i både form, innhold og teateropplevelsen som sådan. Derfor har alltid det vi lager opplevelsen i fokus. Vi tror på et genuint møte mellom sal og scene og det er fra denne koblingen vi har hentet navnet på kompaniet. Rasa er beskrevet i teaterteksten «natyasastraen» som når noe aktivt gis av utøveren og aktivt tas i mot av tilskueren. Det er en prosess der begge parter kobler seg på og opplever kunsten sammen. Det er ikke kunst for kunstens skyld og heller ikke publikumsfrieri. Det er et intimt og voldsomt møte der kunsten deles (smakes) av de som er tilstede. Men hva er det vi presenterer? I lang tid har det vært vanlig å vri klassikerne slik at de som kjenner dem får nye møter med materialet. Problemet er bare at det er få unge i dag som kjenner klassikerne. Hvis det første de møter er en fremmedgjøring, har man i utgangspunktet gjort noe fremmed mer fremmed, og på den måten også fremmedgjort publikummeren fra teatret. Vår behandling av klassikerne er et ønske om å gjøre det som er fremmed, kjent. Dette gjør vi ved å forenkle historiene, sprite opp formen og bake inn assosiative grep som bygger bro mellom materialet og den som skal oppleve det. Med det sikter vi på å skape en lavterskel-inngang til både klassikerne og til teatret. Vi ser det som vår oppgave å utvikle og fremheve moderne teater, og dette inkluderer i stor grad nye verker. Uansett hvilket materiale vi presenterer er det med et ønske om å gi publikum minneverdige teateropplevelser, og med det kultivere et ekspanderende engasjement for moderne teater.

bottom of page